PUHEENJOHTAJALTA 20.1.2024

5.3.2024

Työntekijän irtisanomisen helpottaminen ja nopeuttaminen, vuoden mittaisten perusteettomien määräaikaisten työsuhteiden mahdollistaminen, työttömyysturvan heikennykset sekä rajoitukset lakko-oikeuteen. Sokerina pohjalla työehtosopimusneuvotteluissa sovittavien palkankorotusten lakisääteinen vientimalli, mikä sementoisi epäreilusti ja epätasa-arvoisesti julkisen sektorin palkkojen jäämisen miesvaltaisten vientialojen alle. Nämä suunnitellut heikennykset vaikuttavat meihin kaikkiin! Mikäli et hyväksy näitä nykyisen hallituksen suunnitelmia, osallistu torstaina 1.2. klo 12-14 Helsingin Senaatintorilla järjestettävään STOP nyt! -mielenosoitukseen ja ilmaise, että tämä ei käy!

STOP nyt! -mielenosoitus on laillinen ja työntekijöillä – lukuun ottamatta virkasuhteisia - on oikeus osallistua siihen. Ilmoita työpaikalta poistumisestasi esihenkilöllesi hyvissä ajoin. Työstä poistuminen kesken työpäivän on omaa aikaasi. Toivon, että mahdollisimman moni yhdistyksemme jäsenistä käyttää hyväkseen mahdollisuutta vaikuttaa, jotta hallitusohjelman sisältämät heikennykset perutaan ja aitoja neuvotteluja jatketaan. Se on koko Suomen työntekijöiden etu. Mikäli et pääse paikalle Senaatintorille, voit merkata somepostauksiisi #STOPnyt -merkinnän, niin tuet asiaamme.

Moni ammattiliitto on ilmoittanut järeämmistä järjestöllisistä keinoista hallitusohjelman työelämän heikennyksiä vastaan. SAK, PAM ja STTK:lainen Pro käyttävät mahdollisuutta poliittiseen lakkoon tammi-helmikuun vaihteessa. Myös muut STTK:laiset liitot pohtivat tätä vaikutuskeinoa. Seuraa siis Jytyn viestintää mahdollisista tulevista toimenpiteistä.

Alkuvuoden hyviin uutisiin kuuluu eri työehtosopimusten (esim. yksityisen opetusalan, KVTES:n, SOTE-tes:n, HYVTES:n, Teknisen sopimuksen ja OVTES:n) tulevaksi kevääksi sovittujen palkankorotuskohdentamisen neuvottelujen aloittaminen. Työnantajakohtaiset luottamusmiehemme ovat varmistamassa, että jytyläiset ammattiryhmät yksilötyöntekijöitä unohtamatta huomioidaan neuvoteltaessa korotusten kohdentamisesta.

Jyty Metropolin uusi hallitus aloitti toimintansa vauhdikkaasti. Yhdistyksen tämän vuoden pääteemana on jäsenhankinta, joka oli aiheena myös tammikuun alkupuolen aloitusseminaarissamme. Uusien jäsenhankintakeinojen käyttöönotto, nykyisten jäsenten toiveiden tarkalla korvalla kuunteleminen, hyvät jäsenedut ja yhdessä tekeminen ovat keskiössä tämän vuoden toiminnassamme. Seuraa siis yhdistyksen sekä ammattiosastosi viestintää ja muista, että myös sinä voit toimia jäsenhankkijana työpaikallasi ottamalla liittoon kuulumisesi puheeksi työkavereillesi. Saat myös konkreettista hyötyä jäsenhankkijana toimimisesta!

Hallituksen seminaarissa 12.1.2024